Jak psát popisky mobilních aplikací
by Jan Kadlec
Jsem docela paranoidní člověk. Pár let přítomnosti na Facebooku a zájem o growth hacking ve mně vyvolaly (celkem opodstatněné) obavy o to, co se s mými daty na internetu děje.
Ačkoli si rád zjednoduším život přihlašováním se do různých služeb přes mé účty na sociálních sítích a rád bych si vyzkoušel různorodé aplikace, většinou dám nakonec přednost minimalismu. Spousta aplikací a služeb totiž dělá dvě chyby:
- Chtějí údaje a práva, která dle mého názoru ke svému fungování nepotřebují;
- A pokud potřeba jsou, nevysvětlí proč.
Typický příklad je login do webové služby. Kdyby nepoužívala autorizaci přes Facebook, stačil by jí e-mail a heslo. Pokud si ale nechcete pamatovat tří sté padesáté první heslo a kliknete na Facebook login, appka z vás začne tahat i datum narození, seznam přátel a právo spamovat vaši zeď. Přátele chce znát kvůli spamu a rozšiřování uživatelské základny, psát na zeď kdoví proč.
Mobilní aplikace jdou ještě dál a před instalací si žádají i práva zasahovat do účtu na telefonu, měnit obsah v úložišti a telefonovat a fotit (i) bez vašeho vědomí. Např. aplikace Komerční banky nebo AirBank vyžadují přístup k funkci telefonování – zapomínají zmínit, že nehodlají obvolávat vaše kontakty nebo vykecávat na pornolinkách, ale chtějí vám umožnit vytočení čísla zákaznické linky přímo z aplikace, což bez tohoto práva (asi) nejde. Obvykle to zní dost hrozivě a já ztrácím chuť si něco takového do telefonu pustit.
Jak to dělat správně: názorná ukázka
A to je chvíle, kdy do hry vchází dobrý copywriting. Podívejte se, jak mé obavy rozprášil popisek aplikace ČSFD na Google Play. (Ta aplikace byla mimochodem oceněna za UX – jelikož na ní ale pracoval i Jakub Krčmář, není to zas tak překvapivé.)
Popisek má své mouchy. Zaměřil bych se víc na přínos pro uživatele, než na výčet funkcí. Také bych kladl větší důraz na rozdíl a přínos oproti webové verzi. Přinejmenším ale vím, co od appky můžu čekat.
Téměř dokonale ale tvůrci rozptýlili většinu mých obav vůči právům aplikace:
- GPS a zjišťování polohy používají k nalezení nejbližšího kina, (snad) ne ke šmírování uživatelů.
- Přístup k úložišti v telefonu využívají k uložení dočasných dat – snad tak aplikace bude fungovat svižněji.
- Díky umožnění správy účtů si bude telefon pamatovat mé přihlášení, můžu tak z telefonu pohodlně hodnotit filmy.
Tyto přínosy mohli zmínit trochu lépe, ale oproti drtivé většině aplikací v Google Play/AppStore si vedou špičkově.
Praktická doporučení
- Jaký problém vaše aplikace řeší? Zaměřte se na výhody pro uživatele, ne na výčet funkcí.
- Liší se aplikace nějak od webu? Zmiňte výhody appky. Minimalisté jako já nepotřebují aplikaci na každou prkotinu a mnohdy upřednostní webovou verzi (např. pokud máte, stejně jako já, telefon s nerozšiřitelnou pamětí).
- K čemu potřebujete daná práva? Vysvětlete, jaké výhody a přínosy mají funkcionality, které se bez zvláštních práv neobejdou. Zejména:
- Zjišťování polohy,
- správa účtů,
- správa úložiště,
- telefonování,
- přístup ke kontaktům,
- fotoaparát.
Co vy a přístup k povolování práv? Jste paranoidní, nebo ke svému soukromí lhostejní?
P. S.: O marketingu mobilních aplikací napsal Honza Habich hezký článek. A kdybyste s textováním své aplikace chtěli pomoci, ozvěte se mi.