Jak psát popisky mobilních aplikací

by Jan Kadlec

Jsem docela paranoidní člověk. Pár let přítomnosti na Facebooku a zájem o growth hacking ve mně vyvolaly (celkem opodstatněné) obavy o to, co se s mými daty na internetu děje.

Ačkoli si rád zjednoduším život přihlašováním se do různých služeb přes mé účty na sociálních sítích a rád bych si vyzkoušel různorodé aplikace, většinou dám nakonec přednost minimalismu. Spousta aplikací a služeb totiž dělá dvě chyby:

  1. Chtějí údaje a práva, která dle mého názoru ke svému fungování nepotřebují;
  2. A pokud potřeba jsou, nevysvětlí proč.

Typický příklad je login do webové služby. Kdyby nepoužívala autorizaci přes Facebook, stačil by jí e-mail a heslo. Pokud si ale nechcete pamatovat tří sté padesáté první heslo a kliknete na Facebook login, appka z vás začne tahat i datum narození, seznam přátel a právo spamovat vaši zeď. Přátele chce znát kvůli spamu a rozšiřování uživatelské základny, psát na zeď kdoví proč.

Mobilní aplikace jdou ještě dál a před instalací si žádají i práva zasahovat do účtu na telefonu, měnit obsah v úložišti a telefonovat a fotit (i) bez vašeho vědomí. Např. aplikace Komerční banky nebo AirBank vyžadují přístup k funkci telefonování – zapomínají zmínit, že nehodlají obvolávat vaše kontakty nebo vykecávat na pornolinkách, ale chtějí vám umožnit vytočení čísla zákaznické linky přímo z aplikace, což bez tohoto práva (asi) nejde. Obvykle to zní dost hrozivě a já ztrácím chuť si něco takového do telefonu pustit.

Jak to dělat správně: názorná ukázka

A to je chvíle, kdy do hry vchází dobrý copywriting. Podívejte se, jak mé obavy rozprášil popisek aplikace ČSFD na Google Play. (Ta aplikace byla mimochodem oceněna za UX – jelikož na ní ale pracoval i Jakub Krčmář, není to zas tak překvapivé.)

Popisek aplikace ČSFD pro Android

Stačí jeden krátký odstavec, abyste získali i paranoidní uživatele.

Popisek má své mouchy. Zaměřil bych se víc na přínos pro uživatele, než na výčet funkcí. Také bych kladl větší důraz na rozdíl a přínos oproti webové verzi. Přinejmenším ale vím, co od appky můžu čekat.

Téměř dokonale ale tvůrci rozptýlili většinu mých obav vůči právům aplikace:

  • GPS a zjišťování polohy používají k nalezení nejbližšího kina, (snad) ne ke šmírování uživatelů.
  • Přístup k úložišti v telefonu využívají k uložení dočasných dat – snad tak aplikace bude fungovat svižněji.
  • Díky umožnění správy účtů si bude telefon pamatovat mé přihlášení, můžu tak z telefonu pohodlně hodnotit filmy.

Tyto přínosy mohli zmínit trochu lépe, ale oproti drtivé většině aplikací v Google Play/AppStore si vedou špičkově.

Praktická doporučení

  1. Jaký problém vaše aplikace řeší? Zaměřte se na výhody pro uživatele, ne na výčet funkcí.
  2. Liší se aplikace nějak od webu? Zmiňte výhody appky. Minimalisté jako já nepotřebují aplikaci na každou prkotinu a mnohdy upřednostní webovou verzi (např. pokud máte, stejně jako já, telefon s nerozšiřitelnou pamětí).
  3. K čemu potřebujete daná práva? Vysvětlete, jaké výhody a přínosy mají funkcionality, které se bez zvláštních práv neobejdou. Zejména:
    • Zjišťování polohy,
    • správa účtů,
    • správa úložiště,
    • telefonování,
    • přístup ke kontaktům,
    • fotoaparát.

Co vy a přístup k povolování práv? Jste paranoidní, nebo ke svému soukromí lhostejní?

 

P. S.: O marketingu mobilních aplikací napsal Honza Habich hezký článek. A kdybyste s textováním své aplikace chtěli pomoci, ozvěte se mi.