Marketing Festival 2013, den druhý
by Jan Kadlec
Druhý díl shrnutí přednášek listopadového Marketing Festivalu přichází s drobným zpožděním. Ona afterparty dala docela zabrat. :)
Druhý den se točil hlavně kolem webové analytiky a SEO. Lehká teorie se střídala s těžkou praxí a případovými studiemi. Už např. přednášky Pavla Jaška nebo Petry Brodilové by byly hodny celé ceny vstupenky, takže – pokud jste nebyli na konferenci osobně – zvažte koupi videí. Za pětikilo dostanete cca 20 přednášek a knihu, kterou bych marketérům dával za povinnou četbu. Ti digitální získají náhled do oblastí, ve kterých se nespecializují, ti tradiční si pak nenechají nakukat nesmysly od webtržníků a budou schopni se rozhodovat lépe.
Gillian Muessig je známá také jako SEOmom. Bez ní by asi nevznikl ani MOZ.com. :) Svou řeč začala příměrem k prodavačům v obchodech. Zatímco dříve prodavačka v butiku sloužila i jako rádce, v době instagramové funkci královnina zrcadla ze Sněhurky hrají přátelé na Facebooku. Prodavačka je už jen robot na podávání kousků jiných velikostí. Tuto změnu Gillian označila jako community marketing a my marketéři s tím musíme počítat. Stále méně záleží na tom, co o produktu říkáme sami. A vyhrává ten, kdo dokáže konverzaci o produktu zvrátit ve svůj prospěch a zapojit do ní své zákazníky. SEO se tak stává jen podmnožinou staronového přístupu, který se označuje buzzwordem Inbound Marketing.
Twitter: @SEOmom
Slides: The Road Ahead
Matthias Bettag je nejen nabušený analytik, ale hezky navázal na témata prvního dne: segmentaci a persony. Líbila se mi jeho paralela se španělským trhem. Rozdělit zákazníky na ty, kteří kupují rajčata nebo papriky nebo okurky, protože je zrovna potřebují, je dost krátkozraké. Jinak nakupuje turista na dovolené, jinak šéfkuchař blízké restaurace, jinak žena, která dělá pravidelný denní nákup. Pro každou z těch skupin pojmete svůj stánek a přístup trochu jinak.
Jeho hlavním tématem však bylo sledování zákazníků (nikoli návštěvníků). Universal Analytics mnohé usnadní, ale už dnes odvádí dobrou práci dva nástroje, které zmínil: drawbrid.ge a lytics.io, které dávají dohromady různé cookies či nastavení prohlížečů a umí návštěvy spárovat podle uživatelů.
Publikum zaskočil také pojmem dark social. Jedná se o přímé vstupy na hluboko zanořené stránky – ty sice mohou být způsobeny přístupem ze záložky v prohlížeči, ale často se vlastně jedná o přístup ze sociálních sítí (e-mailu či IM jako ICQ nebo Skype). U některých webů toto uvědomění může vést ke změně náhledu na zdroje návštěvnosti.
Twitter: @MatthiasBettag
Phil Pearce má strašně rád StarWars. Nejsem si však jistý, jakou stranu by si zvolil. Na MktFestu mluvil o blackhat analytics. Tedy o nečistých způsobech, jak lépe sledovat, co se na vašem webu děje. Někdy to může být nevinné (chcete lépe chápat chování svých návštěvníků), někdy to je na hraně zákona (když se z vás stávají nebezpeční stalkeři a sbíráte data, ke kterým byste nikdy neměli mít přístup). Přednáška hezky ukázala, že když se chce, tak to jde. Ale taky upozornila na to, že je fajn být trochu obezřetný a zajímat se o to, co se s vašimi daty děje.
Twitter: @PhilPearce
Slides: BlackHat analytics: krátká verze z přednášky (PPTx) a dlouhá verze s odkazy a doplněními (PPTx)
Pavel Jašek přechází z agentury na klientskou stranu. Musel tomu přizpůsobit svůj slovník i přístup k analytice. Analytikou nepolíbený finanční ředitel vás totiž s bounce rate, počtem návštěv a časem stráveným na stránce pošle do háje, pokud mu neřeknete, co z toho jsou zákazníci a jaké je ROI. Ode mě stačí, víc vám poví sám ve své prezentaci a v přemíře článků, které sesumíroval na zvláštní stránce.
Twitter: @paveljasek
Slides: Pomezí webové analytiky a těch opravdových dat (nabušená microsite pro dlouhé zimní večery)
Mirek Černý místo povídání o tom, co bylo a je, mluvil o tom, co může být. Jeho tématem byl úvod do prediktivní analytiky. Úvod značně povrchní, pokud jste absolvovali pokročilejší kurz statistiky, ale protože takových nás moc není, bylo to pro spoustu lidí zajímavé objevení nového přístupu: proč hledat nové klienty a udržovat ty neperspektivní, když můžete odhalit ty, které je lepší nechat jít, a soustředit se na ty, kteří vám přináší největší zisky? Paretovo pravidlo prostě najdete všude.
Twitter: firemní @futurelytics
Petra Brodilová to vzala hezky prakticky a na datech jednoho e-shopu ukázala 10 kroků, jak optimalizovat docela dobře běžící kampaně v AdWords. Koukněte se na prezentaci nebo si kupte ta videa. (Říkal jsem už na začátku, že to stojí za to!) (A ne, provize za ně nemám. I když… Jindřichu?)
Twitter: @zbrody
Slides: Optimalizujte AdWords chytřeji než opičky (PDF)
Jan Podzimek z PRIA system ukázal tři případovky, jak využít digitál tak, aby to bylo nejen kreativní, ale i výdělečné. Konkrétně jak mobil, Facebook a internet pomohly na trh dostat Jelínkovic Pear vodku, jak Facebook (nebo to byla microsite?) zaujal sázkaře a jak se dá využít LinkedIn k prodeji operace očí.
Twitter: @JanPodzimek (trochu mrtvý), @PRIAsystem
Neil Patel stojí třeba za Kissmetrics či Crazy Egg. Navázal na témata prvního dne, tentokrát spíše obsah. Začínajícím firemním blogerům asi něco málo má co říct, mě trošičku zklamal. Má analytická duše čekala víc čísel a méně povídání typu „5 rad jak založit firemní blog“. Podle dotazů na konci se ale části publika trefil do jejich potřeb.
Twitter: @neilpatel
Lukasz Zelezny na to šel prakticky. Vyrukoval se statistikou (Pearsonův korelační koeficient, základní kurz statistiky, vzpomínáme si?), zdůraznil smysl segmentace (dle efektivních návštěv, tj. bez bounce návštěvníků), ukázal, jak při práci myslet lépe. Ve slidech najdete i tipy na spoustu nástrojů.
Twitter: @LukaszZelezny
Slides: Pearson’s Correlation
Evan Fishkin (SEOkid :)) a jeho živelná přednáška naznačili, jak bude vypadat afterparty. Po vystřízlivění by vám v hlavě měly zůstat dva pojmy: strukturovaná data a rich snippets.
Twitter: @eFishkin
Tak a to je všechno, přátelé. Marketing Festival je bezesporu nejlepší konference o marketingu, na jakou jste se kdy mohli dostat. Jindrovi a jeho týmu (a řečníkům!) děkuju za skvělou práci, bohatý zážitek a tunu inspirace. Teď je nechte vyspat. Zimní spánek si bezesporu zaslouží. Tím spíš, když by pak měli začít pracovat na Marketing Festivalu 2014. Hádám, že o vstupenky bude bitka. :)