Marketing Festival 2013, den první

by Jan Kadlec

Jindra Fáborský je tak inspirativní člověk, že ve vás až vyvolává pocity méněcennosti. Posledních 11 měsíců strávil se svým týmem přípravou největší marketingové akce ve střední Evropě, která se svou úrovní může porovnávat i s konferencemi TED.

V tomto článku najdete stručné shrnutí vystoupení na prvním dni konference Marketing Festival, která se odehrávala v Brně, v Janáčkově divadle, ve dnech 22. a 23. listopadu 2013.

Shrnutí přednášek z prvního dne Marketing Festivalu

Cyrus ShepardMOZ.com přirovnal změny v algoritmech Googlu ke katastrofickým filmům. Otřásly světem internetového marketingu, přinesly zkázu tradičních postupů, ale zároveň vynesly na světlo stálé hodnoty dlouhodobě udržitelného marketingu. Konečně se tak dostáváme do situace, kterou staří majstři jako Marek Prokop nebo Plaváček hlásají od samého počátku: dělejte to pro lidi, ne pro stroje. Vyhledávače nyní lépe rozumí kontextu, umí rozpoznat přínos od spamu a stránka řešící problém tak spíše dostane přednost před klíčovými slovy nacpaným balastem.

Twitter: @CyrusShepard

Slides: The Google Earthquake

Mike King přitakal a podělil se o strategie, které používá on sám, když míra (not provided) vzrostla nad míru, ze které se ještě dala dolovat rozumná data. Nad absencí klíčových slov jen pokrčil rameny a soustředil se na pochopení svého publika, jeho potřeb a tvorby obsahu, který je zaujme a pomůže jim vyřešit jejich problém.

Twitter: @iPullRank

Slides: How I solved (not provided)

Obsahovou strategií se zabývala i Kate Morris, která ve své prakticky orientované přednáška probrala celé workflow tvorby obsahu. Na MktFestu měla i workshop, o kterém věřím, že byl možná ještě přínosnější než její přednáška. Ve stručnosti: musíte

  1. poznat své publikum,
  2. stanovit cíle pro svůj byznys, kampaň i web samotný,
  3. přijít s nápady,
  4. vyfiltrovat ty, které vám pomohou dosáhnout cílů
  5. a celou kampaň zrealizovat.

V otázkách na závěr („Jaká ukázka obsahového marketingu se vám v poslední době líbila nejvíce?“) zmínila toto milé video fastfoodového řetězce Chipotle.

Twitter: @katemorris

Slides: Content is King (přednáška), Content Development Workshop

Obsahová strategie však nezahrnuje pouze text, ale i video. A právě video bylo tématem Phila Nottinghama. Přednášku protančil a velmi svižným tempem projel možnosti videa, jak, co, pro koho tvořit tak, aby to mělo hlavu a patu.

Twitter: @philnottingham

Slides: Personalise and segment

Snad všichni řečníci výše zmínili pojem persony. Co to je a jak je vytvořit probral Marek Prokop. Je jedním z těch, kteří vždy preferovali marketing pro lidi, ne pro stroje, a v jeho přednášce šel tento přístup znát. Cílem marketéra by mělo být pochopení lidí a toho, jak hledají a nakupují. A právě v tom vám pomohou persony.

Twitter: @MarekP

Vytvořený obsah je potřeba doručit k zákazníkům. Ondřej Sláma z INBORN mluvil o videoreklamě na YouTube – představil formáty reklamy i jejich pricing. V ČR se cena za zhlédnutí (30 vteřin videa) pohybuje okolo 0,33 Kč. Pro někoho důkaz, že je u nás na YouTube málo inzerentů, pro někoho příležitost vyzkoušet něco nového za rozumný peníz.

 

Twitter: @ondrejslama

Remarketing/Retargeting je jeden z nejnovějších buzzwordů. Jak to funguje a jak se dá využít představil Jan Zdarsa z Googlu. O bezpečnosti a soukromí sbírání a zpracovávání takových dat zase promluvila Aurelie Pols a podělila se o pár tipů, jak si udržet práci v okamžiku, kdy se ochrana soukromí začne brát ještě vážněji než dnes.

Twitter: @janzdarsa a @AureliePols

Slides: Display reklama jako nástroj internetového marketingu (PDF)

A konečně social media. Millie Khanna nám ukázala, jak se dělá facebook a twitter po indicku. Vyvrátila domněnku, že se indická cesta omezuje na levné klikání návštěvnosti, a ukázala pár zajímavých kampaní. Třeba že nového Bonda musíte propagovat přes bond girls, které jsou v Indii populárnější než James samotný, nebo že kriket může moc hezky pomoci propagovat cestovku.

Twitter: @Anomillie

Brian Carter mluvil o trendech a nejlepších strategiích v roce 2013. Hmmm. Nevím, jestli to bylo tím, že mluvil po obědě, nebo tím, že byl opravdu nudný, ale můj notes o jeho přednášce mlčí. Snad si uděláte lepší obrázek z jeho slajdů, až budou online.

Twitter: @briancarter

Krátké zhodnocení prvního dne

Jindra si na organizaci dal opravdu záležet. A nejen na ní. Byla by ostuda, kdyby byla marketingová konference mizerně zmarketovaná (uch, to je ale ošklivé slovo), a tak není divu, že jsem na MktFest narážel snad všude. Facebook, Twitter, display ads… Doufám, že z toho vznikne případovka.

Marketing Festival má (+-) 1080 účastníků. To je fakt hodně. Fronty při registraci se však šikovně eliminovaly rozdělením front podle jmen, to stejné pro šatny. Potud skvělý systém. Horší to bylo pak, ale za to už nemůže tým organizátorů, ale lidé samotní.

Řeknu vám, takovou smečku nevycválanců jsem už dlouho neviděl. :) Možná jsem rozhýčkán příliš disciplinovaným TEDem, ale tam si nikdo nedovolil trousit se do sálu uprostřed přednášek – nebo hůř, odcházet. Odchod na workshop bych ještě pochopil (ač by bylo fajn, aby se dotyční posadili na balkony nebo na kraje řad u východů), ale odejít během toho, co řečník mluví, aby se dotyčný dostal na oběd o pět minut dřív… to je tak strašně uboze čecháčkovské.

A to stejné platí i pro „držení si místa“. Registrace nejsou vázány na místo v sále a konference je skvělý způsob, jak poznat nové lidi. Když si ale polovina sálu nechá na sedačkách svetr nebo tašku, je pak hledání si nového místa dost opruz. Jezevec by měl mít na začátku zhuštěný kurz Networkingu s lidskou tváří. :) Nebýt tohoto systému, nikdy bych se na TEDu nebavil s týpkem z Redbullu, který o pár měsíců později ohromil svět kampaní se skokem ze stratosféry.

Bylo by také fajn dodržovat disciplínu a po začátku do sálu nikoho nevpouštět. Nebo aspoň zaměstnat uvaděčky s baterkou a vysílačkou, aby se pro všechny rychle a bez rušení našlo místo. Například na TEDu se vždy vyklidí celý sál, uzavře se, poklidí, a pak se otevře deset minut před začátkem bloku pro čekající dav. Když přijdete pozdě, někdo z organizačního týmu vám najde místo a v klidu vás usadí. A to je konference, za kterou lidé platí 6-7 tisíc dolarů.

Jo a dvě drobnosti: blok a tužka mě potěší víc než popcorn. A při tvorbě programu, kde se střídají dva jazyky, by bylo fajn myslet na fakt, že mozku trvá klidně čtvrt hodiny, než se na jiný jazyk adaptuje. Střídání českých a anglických bloků (a ne jednotlivých přednášek) by trochu ulehčilo vnímání těm, kteří nemají rádi sluchátka se simultánním překladem.

Bez ohledu na tyto, hmmm, drobnosti, je však Marketing Festival skvělá akce. A podle programu na další den se ještě máme na co těšit.

Jaký byl druhý den marketing Festivalu?